top of page
Search

Ik ben moe van het piekeren...

Lieve lezers,

Piekeren, daar zijn wij tegenwoordig de besten in. Zeker in tijden van corona. In deze post neem ik jou graag mee in een korte uitleg over piekeren en hoe wij hier mee aan de slag kunnen gaan.

Piekeren, wat is dat nu eigenlijk?

Wanneer we piekeren, gaan wij net zoals bij aanvallen van angst of paniek, geloofwaardigheid toekennen aan een gedachte die niet echt realistisch is. Dat wilt zeggen dat onze interpretatie nooit echt heel nuchter is ook al denken wij dat dit wel zo is. Piekeren ontstaat in situaties waarin je bijvoorbeeld overbezorgd bent. Hier herken ik mezelf ook in, ik heb enorm schrik dat mijn grootouders besmet zouden kunnen worden met Corona en ik weet niet hoe dit zou aflopen. Maar piekeren kan ook ontstaan wanneer je lichamelijke klachten hebt, zeker in deze periode. Wanneer je enkele symptomen hebt zit je al met schrik dat je besmet bent en dat je veel personen ook hebt besmet zonder dat je het wist. Maar daarnaast zijn veel mensen nu ook somber en neerslachtig, het is een zware periode en veel mensen kunnen dit zien als een eindeloze situatie met heel veel schrik voor de toekomst.

Maar is die overbezorgdheid realistisch?

Jammer genoeg niet, confronterend he! De overbezorgdheid die wij ervaren onstaat uit een overschatting van het gevaar en daarnaast een onderschatting van ons eigen kunnen om de baas te zijn over dit gevaar. Iets wat zeer herkenbaar is bij mensen die onzeker zijn en niet sterk in hun schoenen staan. Dan hebben we al één ingrediënt die wij nodig hebben om met angst om te gaan: een gezonde dosis zelfvertrouwen kweken.

Maar dat is niet gemakkelijk en heeft veel effort nodig, als je dan weet dat deze piekergedachten leiden tot angst, somberheid, een schuldgevoel enzovoort is die stap nog moeilijker, maar niets is onmogelijk! Geloof jij dit niet? Dan botsen we nu op een denkfout, confronterend he... Maar bewustzijn is de eerste stap en het is nu eenmaal zo dat piekeren zoooooveeel energie kost dat deze energie eerder naar de negatieve dingen gaat en de positieve dingen gewoon voorbij gaat.

Ik heb je nog niet overtuigd he? En dat snap ik! Ik denk ook altijd dat het piekeren mij gaat helpen, dat ik voorbereid kan zijn op de situatie. Maar hell no, dat gaan wij NOOIT kunnen zijn.

Wil jij je aandacht meer kunnen richten op de positieve zaken? Want dat hebben wij nu nog meer nodig dan anders, overal waar je komt word je omringd met negativiteit, een negatief gevoel als je die mondmaskers ziet, als je steeds afstand moet houden, wanneer je ziet dat alle restaurantjes dicht zijn.

Stap 1 is om hoe dan ook bewust te worden van de mate waarin je piekert en de inhoud ervan. Vervolgens gaan wij moeten kijken of het piekeren functioneel en effectief is en gaan we het piekeren proberen best vervangen door andere gedragingen en gedachten.


OEFENING

We bedenken nu allemaal een eigen situatie waarin je begon te piekeren/waarover je begon te piekeren. Welke gedachten riep deze situatie op? Hoe vaak piekerde je hierover? En heel belangrijk: wat voelde je? Probeer helemaal terug te gaan naar deze situatie. Hoe zat je hartslag, hoe zat je temperatuursgevoel enzovoort. Hoe voelde jij je erna, voelde jij je levendig of was je net vermoeid en wat overstuur? Jammer genoeg ga je merken dat je vaak in het tweede beland. En hoe meer je hierbij stilstaat, hoe meer je merkt dat piekeren heel energievretend is. Waarom is dit belangrijk? Wanneer wij bewust worden hiervan kunnen wij sneller de stap zetten om ermee aan de slag te gaan, ook omdat wij onze piekerhygiëne dan beter kennen.

We gaan dan onszelf uitdagen, om eens pittige vragen te stellen. Ga eens na, is er bewijs dat je piekergedachte wel of niet klopt? Wat is het ergste wat er kan gebeuren? Kan jij daarmee omgaan en hoe zou jij dat doen? Kunnen er ook positieve dingen gebeuren? Wat zou een rationele opvatting kunnen zijn?

Vaak ga je weer dat confronterende ervaren.

Het is heel slim ook het piekeren te gaan sturen en te gaan beperken. Uit een bron blijkt dat het beste is om maar 30 min per dag te piekeren en liefst moet het oplossingsgericht gebeuren. Hoe kan je zorgen dat het oplossingsgericht wordt? Stof om bij na te denken.



9 views0 comments

Recent Posts

See All

Hoe verhoog ik mijn veerkracht in het coronatijdperk?

Lieve lezers, Er zijn momenteel overal berichten terug te vinden waarin staat dat de mensen hun veerkracht verliezen in deze tijden. Daarom vond ik het eens goed om het over veerkracht te hebben, en i

bottom of page